חדשות

אמהות חד-הוריות והמצוקה הכלכלית

08/05/2016

בישראל, להיות אם חד-הורית זה לא דבר פשוט, כלל וכלל. למצוקה הרגילה של לחיות במדינה על סף מלחמה מתווסף הצורך לכלכל אדם נוסף, דבר שמקשה מאוד על החיים. הנה מספר סיבות שבגינן אמהות חד-הורית סובלות יותר מהמצוקה הכלכלית מאשר כל קבוצה חברתית אחרת.

קושי-כלכלי

פער השכר

הדבר הראשון שמקשה על אמהות חד-הוריות היא העובדה שנשים מודרות באופן קבוע משוק העבודה, ומרוויחות פחות. לאורך כלל השכבות הכלכליות, נשים מרוויחות בממוצע 38% פחות מגברים באותה עבודה ואם אותם כישורים בדיוק. אמהות חד-הוריות סובלות מכך יותר מכולם, ממספר סיבות. הראשונה היא שהם זקוקות יותר לעבודה, ולכן יכולת המיקוח שלהן יורדת. השנייה היא שהן פחות אטרקטיביות למקומות עבודה שונים, ולכן נאלצות לבחור מלכתחילה בעבודות עם שכר נמוך יותר.

כאמור, לנשים שהן אמהות חד-הוריות קשה יותר להתמקח על שכרן. היום, שוק העבודה נוטה יותר לחוזים אישיים, ובאלו המשכורות נקבעות לפי יכולתם של העובדים להתמקח ולדרוש שכר ראוי. כדי לדרוש שכר ראוי, העובד צריך להיות מסוגל לאיים בעזיבה – אחרת, הוא יאלץ לסבול משכר נמוך יותר. אבל אמהות חד-הוריות לא יכולות להרשות לעצמן לעזוב את העבודה – הן צריכות לטפל בילד, והיכולת שלהן להתמודד עם זמן מה ללא שכר נמוכה יותר, כמו גם יכולתן לעבור דירה או להתמודד עם בעיות אחרות. לכן, מנהלים יודעים שהם יכולים להציע לאמהות חד-הוריות שכר נמוך יותר, ואלו לא יוכלו להתווכח או להפסיק לעבוד.

תרמו-בבקשה-עם-אחד2בנוסף, אמהות חד-הוריות הן לרוב פחות אטרקטיביות למקום העבודה – גם אמהות שנמצאות בזוגיות נאלצות לצאת מוקדם כדי לאסוף את הילדים, לא מגיעות מידי פעם בגלל מחלה של הילדים, לא יכולות להישאר בעבודה שעות נוספות בגלל שהן צריכות לטפל בילדים וכו’. אצל אמהות חד-הוריות הבעיות הללו קשות אף יותר, כי אין להן בן-זוג שיסייע להן, ויתחלק איתן באחריות הכבדה שהיא לגדל ילדים, והן נותנות לעסק אפילו פחות מאמהות רגילות. מסיבות אלו, יכולתן של אמהות חד-הוריות לעבוד היא פחותה בהרבה מאלו של אמהות רגילות, ולכן טווח העבודות שבהן הן יכולות לעבוד מצומצם יותר; עבודות אלו נוטות להיות ריווחיות הרבה פחות, דבר שמקשה מאוד על מגזר האמהות החד-הוריות.

כלכלת הילד

למצוקה הרגילה שחווה כל אדם בישראל בבואו לחיות חיים נוחים, מתווספת מצוקה נוספת אצל אמהות חד-הוריות – הצורך לכלכל ילד קטן. ילדים הם עול כלכלי כבד – צריך לשכור דירה גדולה יותר כדי שיהיה להם חדר, יש להאכיל אותם, להלביש אותם, לקנות להם צעצועים, לשלם על בית-הספר והגן, לקנות להם צעצועים וממתקים אינסוף, ובאופן כללי לכלות עליהם הרבה מאוד כסף.

לרוב הנשים החד-הוריות יש בני-זוג לשעבר שמשלמים מזונות, ומסייעים להן להתמודד עם עול כלכלי זה. יחד עם זאת, ישנם הרבה אבות שמסרבים לכלכל את ילדיהם, ולא משלמים מזונות בזמן או מסייעים לנשותיהם לשעבר להתקיים בכבוד, דבר שמקשה אפילו יותר על מגזר מדוכא זה.

החגים

החגים, ובמיוחד חג הפסח, הם תקופה קשה במיוחד מבחינה כלכלית – ארוחות החג, המתנות והנסיעות הן עול כלכלי כבד. הצורך לארח את המשפחה כולה לסדר, ולכן לקנות אוכל רב, היא מכה קשה לתקציב החודשי של אם חד-הורית. גם כשלא מארחים את ארוחת החג, יש צורך לקנות מתנות למארחים, להגיע אליהם, לקנות בגדים חדשים ועוד. העול הכלכלי הזה הופך את החגים לתקופה קשה במיוחד מבחינה כלכלית לאמהות חד-הוריות. למגזר כזה, שחיי היום יום מכים בו שוב ושוב וגורמים לו למצוקה כלכלית קשה – דבר שהופך אמהות חד-הוריות למגזר שהמצוקה הכלכלית הכללית בישראל פוגעת בו הכי הרבה.

תרמו-בבקשה-עם-אחד2

בואו ועזרו לעוד ילד לצאת ממעגל העוני. תרמו לעמותת עם אחד, ותצילו חיים שלמים.