חדשות

אם חד הורית: להיות אמא וגם אבא

26/09/2018

לפי הסטטיסטיקה, אחד מכל שלושה זוגות מתגרש. בנוסף, ישנם זוגות שלא מתחתנים כלל, לעיתים מפאת אידיאולוגיה ולעיתים משום שאינם יכולים להינשא בארץ. לאחר הפרידה או הגירושין, ידוע שלפחות שליש מכלל האימהות בישראל הינן אמהות חד הוריות.

מצוקת-גידול-ילדים

להיות חד הורית זה לא פשוט כלל. אחד הקשיים הכי גדולים הוא הטיפול העצמאי בילדים. אמנם הטיפול העצמאי עדיף על משפחה לא מתפקדת או מאושרת, ובכל זאת, הרבה פעמים אמהות חד הוריות נשארות אחראיות על הילדים באופן עצמאי. לעיתים משום שאין קשר עם אביהם, ולעיתים משום שזה בוחר להטיל את כלל האחריות על האם.

ילדים נוטים להיות חולים יותר, במיוחד כשהם הולכים למערכות חינוך שתומכות בצפיפות בכיתות. היום אסור להשאיר ילדים מתחת לגיל 12 לבד בבית והם מחייבים השגחה מתמדת. לרוב מחלות ילדים יגררו היעדרות של האם מהעבודה, דבר שיקשה עליה מאוד בפרנסתה. אמנם ישנם מספר ימי מחלה שמותר לאם לקחת על היעדרות מפאת מחלת ילדיה, אך מעסיקים רבים עדיין יעדיפו להעסיק את מי שלא תצטרך להיות במצב הזה, ותוכל להקדיש את כל כולה לעבודה, או שידוע להם שהיא מתחלקת בטיפול בילדים עם בן זוגה, מה שאין לאם חד הורית. אבות רבים מעדיפים להשליך את הטיפול הזה על האם, במיוחד כשהיא בת הזוג שלהם, אבל גם כשהיא כבר לא.

לרוב, אימהות חד הוריות יהיו המבוגר היחיד בבית. בגלל זה עליהן להיות מחנכות, מטפלות, מנקות, מסדרות, מבשלות וכן הלאה. בין הניסיון לאזן את העבודה והבית לבין הניסיון להיות אם טובה, האם החד הורית עומדת בקשיים גדולים מאוד בביתה, והיא נאלצת לתמרן את כל הדברים הללו בעצמה. לרוב, היא תהיה היחידה שעוזרת בשיעורי הבית או מלמדת את הילדים דברים חדשים ומחנכת אותם. היא תהיה היחידה שתטפל בהם ותנחם אותם כשהם יצטרכו זאת והיא תהיה היחידה ממנה הדברים הללו ידרשו.

תרמו-בבקשה-עם-אחד2

להיות חד הורית זה גם להיות בתפקיד המסורתי של “אימא”, אך גם להיות בתפקיד המסורתי של “אבא”. בניגוד למשפחות בהן ברורה חלוקת התפקידים, האם החד הורית דואגת לכל הדברים הללו בעצמה. היא צריכה להיות רכה ומכילה, אך גם אסרטיבית ומחנכת. היא צריכה לדאוג לרווחת הילד, אך גם לחנך אותו להבדיל בין טוב לרע ולעיתים אף להיות “השוטר הרע”, מבחינת הילד, שכן עליה להציב גבולות ברורים גם כשבעיני הילד זה נתפס בצורה קשה.

בנוסף, יש את הפן הרגשי של הילד. בחברה שלנו, על אף שכבר ברור מאליו שישנם סוגים רבים של משפחות, משפחות חד הוריות עדיין נתפסות כזן פחות מקובל של משפחה. כך, במשפחה המורחבת, בגינה, בבית הספר, בחוגים וכן הלאה, המשפחה של הילד נתפסת פחות לגיטימית ולעיתים הוא נאלץ להתמודד עם העובדה שהוא ילד לאם חד הורית. הקושי אינו רק שלו, אלא גם של האם, שלעיתים בחרה – ולעיתים לא, להיות אם חד הורית. היא צריכה להגן על הבחירה או אי-הבחירה שלה, לדאוג לרווחה הרגשית של הילד שמתקשה לחיות רחוק מאביו או ללא אב בכלל, ולהתמודד עם הצקות במערכת החינוך שבה הילד לומד, לעיתים אף מצד המורים עצמם.

כשמדובר בחגים ארוכים ומלאי חופשים והווי משפחתי כמו חג הפסח, הרבה יותר קשה לאמהות חד הוריות לטפל בילדים. אלה נמצאים בחופשה ארוכה שלא תמיד משולמת לאימהות שלהם, והאימהות צריכות לחלץ את עצמן מהעבודה על מנת להיות עם ילד או כמה בבית. לעיתים סדר הפסח הוא עצוב לכשעצמו, במיוחד עבור אישה שלא מסכימה להבניות החברתיות שאומרות מהי משפחה, ולעיתים הוא אפילו בודד. בנוסף, החופשה הארוכה יכולה להיות מייגעת עבור כל הצדדים, והאם, שגם ככה צריכה להתמודד עם הרוב לבדה, מוצאת את עצמה חווה את מה שעלול להיות מבחינתה התקופה הכי קשה של השנה.

תרמו-בבקשה-עם-אחד2

בואו ועזרו לעוד ילד לצאת ממעגל העוני. תרמו לעמותת עם אחד, ותצילו חיים שלמים.